Data/Czas
Data: 18/05/2024
Czas: 18:00 - 20:00
Mahler o miłości
Sala koncertowa R.O.K.
Wykonawcy:
Ulrike Helzel – mezzo sopran,
Jurek Dybał – dyrygent,
Radomska Orkiestra Kameralna
W programie m.in.: G. Mahler – Rückert Lieder, F. Schubert – kwartet d-moll „Śmierć i dziewczyna” w opracowaniu na smyczki Gustava Mahlera
Ceny biletów:
I strefa – bilet normalny 25 zł, bilet ulgowy 22 zł
II strefa – bilet normalny 20 zł, bilet ulgowy 18 zł
Cena biletu w karnecie: 18 zł (min. 5 koncertów)
Ulrike Helzel – niemiecka mezzosopranistka studiowała śpiew w Musikhochschule Leipzig u profesor Christy Kern-Pöschel. Ma na swoim koncie sukcesy w wielu konkursach wokalnych, m.in. na Konkursie Dvoraka w Karlowych Warach w 1990 r., została nagrodzona przez Fundację Ryszarda Wagnera i otrzymała Nagrodę Handla w Halle (1995). Ulrike Helzel została członkinią Opery w Halle (1993-96), gdzie występowała jako Donna Elvira w Don Giovannim, Angelina w La Cenerentola, w kilku operach George’a Friderica Handla, takich jak Giulio Cesare / Sesto, Orlando / Medoro i Semele / Ino oraz Kaiser Von Atlantis / Trommler Ullmanna. Od 1996 roku jest członkinią Opery Niemieckiej w Berlinie, gdzie śpiewała m.in. Cherubina w Weselu Figara W.A. Mozarta, Oktawiana w Walerze Różyczki, Dorabelli w Cosi Fan Tutte W.A. Mozarta, Hänsela w Jasia i Małgosi Engelberta Humperdincka, Wellgundy w Złocie Renu i Zmierzchu. , Nancy w Martie Flotowa, Agnese w Beatrice di Tenda Belliniego, Siébel w Fauście Charlesa Gounoda, Fenena w Nabucco, Page Urban w Hugenotach Meyerbeera, Fuchs w Das Schlaue Füchslein i Orfeusz w Orfeuszu i Eurydyce. Z sukcesem gościnnie wystąpiła: Angelina w La Cenerentola w Teatrze w Bazylei, Donna Elvira w Don Giovannim W.A. Mozarta, Carmen w Carmen Georgesa Bizeta i Sméraldine w Die Liebe Zu Den Drei Orangen w berlińskiej Comique Opera. Opera w Halle zaprosiła ją na nową inscenizację Carmen Georgesa Bizeta, Opera Brukselska dla Cherubina w Weselu Figara i Opera Nederlandse dla Zauberflöte. W 2002 roku zadebiutowała w Bawarskiej Operze Państwowej w roli Hänsel w Hänsel und Gretel i została ponownie zaproszona do występów w Zauberflöte W.A. Mozarta oraz w Gymnasiast/Groom w nowej inscenizacji Lulu. Ulrike Helzel śpiewała w wielu oratoriach w całej Europie, w Japonii i USA. Pod batutą Petera Schreiera śpiewała J.S. Msza h-moll Bacha (BWV 232) (Festival Sion) i Pasja według św. Mateusza (BWV 244) w Monachium. Z Jirim Koutem zaśpiewała L.v. IX Symfonia Beethovena i repertuar koncertowy Dmitrija Szostakowicza pod batutą Christiana Thielemanna L.v. Missa Solemnis Beethovena w Berlinie, Bonn i Kolonii. Zapraszana była do realizacji Requiem W.A. Mozarta, Proroków K. Weilla i Estery Lidartiego na Festiwalu Radio France Montpellier, do roli Judith w Zamku Sinobrodego Béli Bartóka z Nationaal Jeugd Orkest do Amsterdamu, Berlina, Hanoweru, Frankfurtu i Paryża oraz na Festiwal Muzyczny w Dreźnie zaśpiewał Pucka w Oberonie Webera. Do ważnych planów na przyszłość należą: Zaproszenia do Bawarskiej Opery Państwowej, Opery w Brunszwiku i Opery Comique w Berlinie. Na Festiwalu w Bayreuth 2006 Ulrike Helzel zaśpiewa Wellgunde w Złocie Renu i Götterdämmerung, a wraz z MDR Leipzig zaśpiewa Andreę Chenier pod batutą Fabio Luisiego.
Jerzy Dybał – dyrygent. W latach 2018-2021 dyrektor orkiestry Sinfonietta Cracovia oraz Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego w Zabrzu. Prowadzi grupę kontrabasistów Wiener Philharmoniker i Wiener Staatsoper. Założyciel i dyrygent Orkiestry Kameralnej im. J.I. Paderewskiego. Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej im. F. Chopina w Bytomiu w klasie kontrabasu prof. Gerarda Przybyły oraz Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Mysińskiego. Działalność koncertową rozpoczął w wieku 15 lat stając się najmłodszym członkiem „Gustav Mahler Jugendorchester”, w której grał z dyrygentami, którymi byli m.in.: Claudio Abbado, Neville Marriner, Bernard Haitink. Jest laureatem konkursów kontrabasowych oraz konkursu instrumentów smyczkowych o stypendium „Yamaha Music Foundation of Europe”. W latach 1996 – 2001 był stałym współpracownikiem ”Sinfonii Varsovii” oraz „Polskiej Orkiestry Kameralnej” a następnie (2001-2003) kontrabasistą „Monachijskiej Filharmonii”. Członek założyciel „Mahler Chamber Orchestra”, powstałej z inicjatywy Claudio Abbado. Współpracował również z Orkiestrą Radia Bawarskiego – „Simphonieorchester des Bayerischen Rundfunks”. Obecnie jest „Stimmführerem” grupy kontrabasów Filharmoników Wiedeńskich oraz Orkiestry Opery Wiedeńskiej. Jako solista oraz kameralista koncertuje z takimi orkiestrami i zespołami jak: Orkiestra Kameralna Wratislavia, „Kwartet Śląski”, zaś wśród jego partnerów muzycznych znajdują się: Chee-Yun, Konstanty Andrzej Kulka, Jan Stanienda, Piotr Pławner, Wadim Brodski, Piotr Paleczny, Waldemar Malicki, Władysław Kłosiewicz czy Tytus Wojnowicz. Wystąpił m.in. na: ”Festiwalu Muzycznym w Łańcucie”, ”Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena”, ”Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju” i innych. Za nagrania płytowe został dwukrotnie uhonorowany Nagrodą Muzyczną Fryderyk, zaś jedno z jego nagrań (z K.A. Kulką) uzyskało status „Platynowej Płyty”. W kręgu zainteresowań artysty znajduje się również stylowe wykonawstwo muzyki dawnej. W tej dziedzinie współpracował z m.in. z dyrygentami Trevorem Pinnockiem oraz Marc Minkowskim.