Data/Czas
Data: 18/05/2024
Czas: 18:00 - 20:00
Mahler o miłości
Sala koncertowa R.O.K.
Wykonawcy:
Ulrike Helzel – mezzosopran,
Jurek Dybał – dyrygent,
Radomska Orkiestra Kameralna
W programie m.in.: G. Mahler – Rückert Lieder, F. Schubert – kwartet d-moll „Śmierć i dziewczyna”
Ceny biletów:
I strefa – bilet normalny 25 zł, bilet ulgowy 22 zł
II strefa – bilet normalny 20 zł, bilet ulgowy 18 zł
Cena biletu w karnecie: 18 zł (min. 5 koncertów)
Ulrike Helzel – niemiecka mezzosopranistka studiowała śpiew w Musikhochschule Leipzig u profesor Christy Kern-Pöschel. Ma na swoim koncie sukcesy w wielu konkursach wokalnych, m.in. na Konkursie Dvoraka w Karlowych Warach w 1990 r., została nagrodzona przez Fundację Ryszarda Wagnera i otrzymała Nagrodę Handla w Halle (1995). Ulrike Helzel została członkinią Opery w Halle (1993-96), gdzie występowała jako Donna Elvira w Don Giovannim, Angelina w La Cenerentola, w kilku operach George’a Friderica Handla, takich jak Giulio Cesare / Sesto, Orlando / Medoro i Semele / Ino oraz Kaiser Von Atlantis / Trommler Ullmanna. Od 1996 roku jest członkinią Opery Niemieckiej w Berlinie, gdzie śpiewała m.in. Cherubina w Weselu Figara W.A. Mozarta, Oktawiana w Walerze Różyczki, Dorabelli w Cosi Fan Tutte W.A. Mozarta, Hänsela w Jasia i Małgosi Engelberta Humperdincka, Wellgundy w Złocie Renu i Zmierzchu. , Nancy w Martie Flotowa, Agnese w Beatrice di Tenda Belliniego, Siébel w Fauście Charlesa Gounoda, Fenena w Nabucco, Page Urban w Hugenotach Meyerbeera, Fuchs w Das Schlaue Füchslein i Orfeusz w Orfeuszu i Eurydyce. Z sukcesem gościnnie wystąpiła: Angelina w La Cenerentola w Teatrze w Bazylei, Donna Elvira w Don Giovannim W.A. Mozarta, Carmen w Carmen Georgesa Bizeta i Sméraldine w Die Liebe Zu Den Drei Orangen w berlińskiej Comique Opera. Opera w Halle zaprosiła ją na nową inscenizację Carmen Georgesa Bizeta, Opera Brukselska dla Cherubina w Weselu Figara i Opera Nederlandse dla Zauberflöte. W 2002 roku zadebiutowała w Bawarskiej Operze Państwowej w roli Hänsel w Hänsel und Gretel i została ponownie zaproszona do występów w Zauberflöte W.A. Mozarta oraz w Gymnasiast/Groom w nowej inscenizacji Lulu. Ulrike Helzel śpiewała w wielu oratoriach w całej Europie, w Japonii i USA. Pod batutą Petera Schreiera śpiewała J.S. Msza h-moll Bacha (BWV 232) (Festival Sion) i Pasja według św. Mateusza (BWV 244) w Monachium. Z Jirim Koutem zaśpiewała L.v. IX Symfonia Beethovena i repertuar koncertowy Dmitrija Szostakowicza pod batutą Christiana Thielemanna L.v. Missa Solemnis Beethovena w Berlinie, Bonn i Kolonii. Zapraszana była do realizacji Requiem W.A. Mozarta, Proroków K. Weilla i Estery Lidartiego na Festiwalu Radio France Montpellier, do roli Judith w Zamku Sinobrodego Béli Bartóka z Nationaal Jeugd Orkest do Amsterdamu, Berlina, Hanoweru, Frankfurtu i Paryża oraz na Festiwal Muzyczny w Dreźnie zaśpiewał Pucka w Oberonie Webera. Do ważnych planów na przyszłość należą: Zaproszenia do Bawarskiej Opery Państwowej, Opery w Brunszwiku i Opery Comique w Berlinie. Na Festiwalu w Bayreuth 2006 Ulrike Helzel zaśpiewa Wellgunde w Złocie Renu i Götterdämmerung, a wraz z MDR Leipzig zaśpiewa Andreę Chenier pod batutą Fabio Luisiego.
Jerzy Dybał – dyrygent. Ceniony dyrygent, animator życia kulturalnego i muzyk słynnej orkiestry Filharmoników Wiedeńskich. Dyrektor Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia w latach 2014–2022. Dyryguje takimi orkiestrami jak: Beethoven Orchester Bonn, Radio Symphonie Orchester Wien, Tonkünstler Orchester, Wiener Kammer-Orchester, Wiener Concert-Verein, Stuttgarter Kammerorchester, Bayerische Kammerphilharmonie, Orkiestra, Filharmonii w Monte Carlo, Teatro di San Carlo w Genui, Orchestra Sinfonica Siciliana, Czeska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Filharmonii w Brnie, Concerto Köln, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Polska Orkiestra Radiowa, Śląska Orkiestra Kameralna, Radomska Orkiestra Kameralna Leopoldinum i Orkiestra Symfoniczna NFM oraz orkiestrami filharmonii w Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Gdańsku czy też Operą Krakowską. Repertuar operowy dyrygenta obejmuje dzieła kompozytorów od Telemanna i Glucka, Mozarta, przez Donizettiego, Dvořáka; do współczesnych unikatów Frieda i Nymana. Poprowadził produkcję Opery Wiedeńskiej Kinderring z muzyką Richarda Wagnera. Współpracuje z tak wybitnymi muzykami jak: Gidon Kremer, Julian Rachlin, Gábor Boldoczki, Maurice Steger, Angela Hewitt, Katia i Marie Labeque, Lawrence Power, Martin Grubinger, Erwin Schrott, Tomasz Konieczny, Konstanty Andrzej Kulka, Cameron Carpenter czy Xavier de Maistre. Dyrygował m.in. pierwszym polskim wykonaniem Adagia na smyczki i Muzyki na smyczki, flety proste, marimbę i perkusję Krzysztofa Pendereckiego oraz uczestniczył w prawykonaniu kwintetu Kartki z nienapisanego dziennika, jak również Duo concertante tego kompozytora. Dyrygował też polską premierą (w serii światowych prawykonań) jego Concertino per tromba e orchestra. Album z nagraniem tego utworu dla Sony Classical otrzymał prestiżową nagrodę International Classical Music Award. Dybał objął również kierownictwo muzyczne nad owacyjnie przyjętym wystawieniem opery Ubu Król Pendereckiego w Operze Śląskiej. Jest też pomysłodawcą i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320 w Zabrzu. Artysta oddał muzyczny hołd swojemu Mistrzowi w trakcie oficjalnych uroczystości pogrzebowych dyrygując jego kompozycjami. Wśród najważniejszych wydarzeń związanych z twórczością Pendereckiego po jego odejściu należy zaliczyć pierwsze światowe wykonanie Fragmentów Opery Fedra Krzysztofa Pendereckiego w autorskim opracowaniu dyrygenta z orkiestrą Filharmonii Narodowej. Jurek Dybał jest dwukrotnym laureatem Nagrody Muzycznej Fryderyk, laureatem nagrody Prezydenta Miasta Bytomia, Złotej Maski, Nagrody Prezydent Zabrza oraz Nagrody im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy dyrygent operowy. W ostatnim czasie objął kierownictwo merytoryczno-artystyczne nad rezydencją Orkiestry NUSO z Charkowa w Polsce oraz związał się z Radomską Orkiestrą Kameralną jako jej pierwszy dyrygent.