Data/Czas
Data: 11/11/2023
Czas: 18:00 - 20:00
Zapomniane Skarby Muzyki Polskiej
Sala koncertowa R.O.K.
Wykonawcy:
Tomasz Pawłowski – fortepian,
Andrzej Wojciechowski – klarnet, klarnet basetowy,
Jarosław Praszczałek – dyrygent,
Radomska Orkiestra Kameralna
W programie: Feliks Janiewicz – Divertimento, Beniamin Baczewski – Concerto for basset clarinet, Wojciech Albert Sowiński – II Koncert fortepianowy G-dur, Jarosław Praszczałek – Independent Day for clarinet, piano and string orchestra
Ceny biletów:
I strefa – bilet normalny 25 zł, bilet ulgowy 22 zł
II strefa – bilet normalny 20 zł, bilet ulgowy 18 zł
Cena biletu w karnecie: 18 zł (min. 5 koncertów)
Tomasz Pawłowski – pianista, kameralista improwizator. Ukończył AMFC w klasie fortepianu prof. Alicji Palety-Bugaj oraz u prof. Krystyny Borucińskiej. Laureat konkursów, m.in. zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Oranienburgu (Niemcy, 2005), I nagrodę w kategorii duetów (z sopranistką Ewą Leszczyńską) w konkursie Giosuè Carducci w Madesimo (Włochy, 2012). Z barytonem Arturem Rożkiem finalist międzynarodowego konkursu w 'sHertogenbosch (Holandia) w kategorii duetów, 2016. Należy do agencji koncertowej VVHL w Holandii. Pracuje w UMFC w Warszawie, ucząc improwizacji fortepianowej oraz jako pianista korepetytor na wydziale wokalnym. Współpracuje także z teatrami warszawskimi. Do najważniejszych projeków zalicza pracę na stanowisku kierownika muzycznego w sztuce „Wieczór Trzech Króli” w reż. P. Cieplaka w Teatrze Narodowym w Warszawie. Stypendysta Burmistrza miasta Hamamatsu (Japonia). W 2015 wystąpił na EXPO w Mediolanie z serią recitali chopinowskich. Stały pianista Antonina Campi Masterclass, gdzie współpracuje z Izabelą Kłosińską, Ewą Vesin, Mariuszem Kwietniem. Współpracował też z Jadwigą Rappe. Jako solista i kameralista występuje w Niemczech, Japonii, Litwie, Łotwie, Portugalii, Włoszech, Francji, wielokrotnie w Holandii, NFM we Wrocławiu, Filharmonii Narodowej, Łódzkiej, na festiwalach letnich Sinfonii Varsovii, z orkiestrą symfoniczną FN, wielokrotnie z Orkiestrą Kameralną Leopoldinum w NFMF we Wrocławiu. Nagrywał dla DUXu, Acte Prealable, WSIPu.
Andrzej Wojciechowski jest absolwentem Państwowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie klarnetu prof. Bogdana Ocieszaka (dyplom z wyróżnieniem). Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez takie osobowości jak: Andrew Marriner, Wolfgang Meyer, Jean-Marc Fessard, Walter Vitek, Mieczysław Stachura, Brenno Ambrosini, Joseph Fuster, Nicolas Baldeyrou, Florent Héau, Antonio Saiote, Alessandro Travaglini. W latach 2002-2003 studiował w klasie mistrzowskiej Joan Enric Lluna pod egidą hiszpańskiego Conservatori Superior De Musica w Castello. Był dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia muzyczne. Jako solista i kameralista koncertował w krajach Ameryki północnej, Afryki i Azji oraz w większości krajów Europy. Jako solista występował pod batutą m. in. Łukasza Borowicza, Wojciecha Rajskiego, George’a Tchitchinadze, Roberta Kabary, Vittorio Parisi, Georga Maisa, Massimiliano Caldi, Dawida Runtza, Wiesława Kwaśnego, Rodrigo Tomillo, Giulio Magnaniego, Jana Jakuba Bokuna, Janusza Przybylskiego, Piotra Staniszewskiego. W grudniu 2017 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego nauk muzycznych. Obecnie jest zatrudniony w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Solista Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. Stale współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną Sopot. Do najważniejszych osiągnięć może zaliczyć brawurowe wykonanie Concerto per clarinetto Krzysztofa Pendereckiego w obecności samego Mistrza. Kompozycja została nagrana z towarzyszeniem Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod batutą Wojciecha Rajskiego (nominacja do Fryderyków). Wraz z prawykonaniem płytowym „Symfonii pieśni chińskich” stanowi ostatni album wydany za życia Krzysztofa Pendereckiego. Jest członkiem Polskiego Zespołu Basethornowego – unikatowego kwintetu, złożonego z wykładowców najważniejszych uczelni muzycznych w Polsce. Współtworzy również Gdańskie Trio Stroikowe. Prowadzi z nimi ożywioną działalność artystyczną, koncertując w Polsce i Europie, dokonując przy tym wielu nagrań płytowych. Lider okołojazzowej formacji Baltic Quasideon Group, skupionej wokół prowadzonej przez niego agencji artystycznej Baltic Gramophone. W 2016 roku nakładem renomowanej wytwórni płytowej DUX ukazał się pierwszy solowy album artysty „A Tribute to Benny Goodman”, zawierający pierwsze polskie nagranie Concerto for clarinet and string orchestra Aarona Coplanda oraz kompozycji dedykowanych artyście: Clarinet Concerto Beniamina Baczewskiego i Suity From the cursed forest Artura Guzy. Obecnie jest profesorem akademickim klasy klarnetu w Akademii Muzycznej im. Moniuszki w Gdańsku. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Pion (ki) Kultury „Black Vinyl Classics”. Współorganizator Międzynarodowego Festiwalu „Gdańskie Dni Klarnetu”, a od września 2020 kierownik Katedry Instrumentów Dętych i Perkusji Akademii Muzycznej w Gdańsku. Andrzej Wojciechowski gra na instrumentach Backun Lumiere.
Jarosław Praszczałek – dyrygent, kompozytor, instrumentalista, pedagog, popularyzator wiedzy o muzyce. Ukończył Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (kierunek: dyrygentura symfoniczno-operowa) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Licencjat obronił w klasie prof. Marka Pijarowskiego, studia magisterskie – w klasie prof. Szymona Kawalli. Swoje umiejętności doskonalił na międzynarodowych kursach dyrygenckich prowadzonych przez takich mistrzów batuty jak Douglas Bostock, Frank Cramer, Colin Metters czy Johannes Stert. W 2017 roku uzyskał na macierzystej uczelni stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. Laureat licznych konkursów z zakresu teorii muzyki, kompozycji oraz improwizacji. Finalista II i III edycji programu Scena Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej, w ramach którego poprowadził prawykonania oper współczesnych kompozytorów: Wasserstimmen Dariusza Przybylskiego, Labirynt Orfeja Nikolet Burzyńskiej, Three Tall Tales of Doctor Monsieur Façade Ryana Latimera oraz Sacred Emily Eunho Changa. Od 2011 jest prelegentem koncertów edukacyjnych w Filharmonii Narodowej w Warszawie, a od 2014 pracuje jako dyrygent-pedagog w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. W 2016 album sopranistki Joanny Freszel Real Life Song, na którym artysta dyryguje prawykonaniami utworów Miłosza Bembinowa i Katarzyny Szwed, otrzymał dwie nominacje do nagrody Fryderyka oraz prestiżową paryską nagrodę Les Orphées d’Or (Złoty Orfeusz). Jako dyrygent współpracuje także z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Filharmonią Pomorską im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, Filharmonią Gorzowską, Filharmonią Kaliską, Filharmonią Świętokrzyską im. Oskara Kolberga w Kielcach, Filharmonią Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, Filharmonią Rybnicką im. Braci Szafranków, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Radomską Orkiestrą Kameralną, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Teatrem Muzycznym Arte Creatura, Teatrem Muzycznym Proscenium oraz Teatrem Rozmaitości w Warszawie. Od 2017 jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury Symfoniczno-Operowej oraz jest organizatorem licznych konferencji naukowo-artystycznych. Od 2020 roku pełni funkcję kierownika Podyplomowych Studiów Dyrygentury Orkiestr Dętych w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Warto nadmienić, że z prowadzonymi przez siebie młodzieżowymi orkiestrami występował w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Filharmonii Częstochowskiej, w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, a także na festiwalach muzycznych w Grecji, Niemczech, na Słowacji i na Węgrzech. Ważną częścią jego działalności dyrygenckiej są również prawykonania utworów muzyki współczesnej oraz popularyzowanie zapomnianych dzieł muzyki polskiej epoki klasycyzmu i romantyzmu (Uwertura Królowa Jadwiga, I Koncert fortepianowy g-moll, II Koncert fortepianowy G-dur Wojciecha Sowińskiego, Adagio et Allegro Concertans Franciszka Mireckiego, Koncert fortepianowy h-moll Józefa Krogulskiego). Artysta jest jurorem międzynarodowych konkursów dyrygenckich i kompozytorskich.