Data/Czas
Data: 07/06/2025
Czas: 18:00 - 20:00
„Paryżanin w Nowym Yorku” – Zakończenie sezonu artystycznego 2024/2025
Sala koncertowa R.O.K.
Wykonawcy:
Michel Lethiec – klarnet,
Jurek Dybał – dyrygent,
Radomska Orkiestra Kameralna
W programie, m.in.: G. Gerschwin – Suita z opery Porgy nad Bess, John Kander/Fred Ebb – New York New York oraz G. Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową
Ceny biletów:
I strefa – bilet normalny 28 zł, bilet ulgowy 25 zł
II strefa – bilet normalny 24 zł, bilet ulgowy 20 zł
Cena biletu w karnecie: 20 zł (min. 5 koncertów)
Michel Lethiec – francuski klarnecista uważany jest obecnie za jedną z najwybitniejszych postaci międzynarodowej sceny muzycznej. Jest artystą bardzo aktywnym na scenach koncertowych i festiwalowych, a jego pasją jest także nauczanie. Jest bardzo aktywny w badaniu i rozpowszechnianiu repertuaru, zarówno jako wykonawca, jak i projektant programu. Występuje jako solista i kameralista, współpracując z najsłynniejszymi wykonawcami i orkiestrami. Entuzjastyczny interpretator muzyki naszych czasów, ma na swoim koncie prawykonania wielu utworów i koncertów, m.in. dzieł Pendereckiego, Corigliano, Denisowa, Maratki, Ballifa, Landowskiego, Decousta, Dalbavie, Fourchotte, Risset, Scolari, Narita, Brotons, Hersant, Giraud , Lee, Ryu. W jego ważnej dyskografii, dla Lyrinx, Naxos, Arion, RCA, Bis, Talent, Actes Sud, znajdują się dwie wspaniałe nagrody płyty oraz niepublikowane dotąd nagrania: koncertów i muzyki kameralnej Krzysztofa Pendereckiego, Porgy & Bess, Preludes, Concerto in F Gershwina w opracowaniu Franka Villarda na klarnet i smyczki. Łzy i modlitwy niewidomego Izaaka , Golijov z kwartetem smyczkowym (nagranie na żywo). Jego drugie nagranie Koncertu Pendereckiego (pod dyrekcją kompozytora) zdobyło Międzynarodową Nagrodę Nagrań (marzec 2016), a kwintety Bernarda Hermanna (kompozytora Hitchcocka) i Davida Del Tredici znajdują się obecnie w jego repertuarze nagraniowym z Fine Arts Kwartet (Naksos). Płyta kompaktowa poświęcona muzyce klarnetowej Krystofa Maratki (muzyka kameralna i koncert Luminarium) ukazuje się nakładem firmy Arion, z autorką na fortepianie, altowiolinistką Karine Lethiec , Zemlinski Quartet i Talich Orchestra. W listopadzie 2018 roku miał miejsce prawykonanie nowego Koncertu na flet, klarnet i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego z Patrickiem Gallois i Orkiestrą Juventusu z Warszawy. Jest uznanym pedagogiem, profesorem honorowym Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris, profesorem Conservatoire de Nice, regularnie prowadzi kursy mistrzowskie w najważniejszych instytucjach zagranicznych i uczestniczy w jury międzynarodowych konkursów. Założyciel Międzynarodowej Akademii Muzyki Kameralnej w Prades, od kilkudziesięciu lat dyrektor artystyczny prestiżowego Festiwalu Pabla Casalsa , każdego lata gościł najwybitniejszych kameralistów i ich uczniów wokół oryginalnych programów prezentowanych także w opactwie St. Michel de Cuxa jak w Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu i w kilku innych stolicach: Tokio, Pekinie, Szanghaju, Hongkongu, Portoryko. Michel Lethiec jest kawalerem Narodowego Orderu Zasługi i Orderu Sztuki i Literatury. Gra na klarnetach Henri SELMER Paris Recital .
Jurek Dybał – ceniony dyrygent, animator życia kulturalnego i muzyk słynnej orkiestry Filharmoników Wiedeńskich. Dyrektor Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia w latach 2014–2022. Dyryguje takimi orkiestrami jak: Beethoven Orchester Bonn, Radio Symphonie Orchester Wien, Tonkünstler Orchester, Wiener Kammer-Orchester, Wiener Concert-Verein, Stuttgarter Kammerorchester, Bayerische Kammerphilharmonie, Orkiestra, Filharmonii w Monte Carlo, Teatro di San Carlo w Genui, Orchestra Sinfonica Siciliana, Czeska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Filharmonii w Brnie, Concerto Köln, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Polska Orkiestra Radiowa, Śląska Orkiestra Kameralna, Radomska Orkiestra Kameralna Leopoldinum i Orkiestra Symfoniczna NFM oraz orkiestrami filharmonii w Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Gdańsku czy też Operą Krakowską. Repertuar operowy dyrygenta obejmuje dzieła kompozytorów od Telemanna i Glucka, Mozarta, przez Donizettiego, Dvořáka; do współczesnych unikatów Frieda i Nymana. Poprowadził produkcję Opery Wiedeńskiej Kinderring z muzyką Richarda Wagnera. Współpracuje z tak wybitnymi muzykami jak: Gidon Kremer, Julian Rachlin, Gábor Boldoczki, Maurice Steger, Angela Hewitt, Katia i Marie Labeque, Lawrence Power, Martin Grubinger, Erwin Schrott, Tomasz Konieczny, Konstanty Andrzej Kulka, Cameron Carpenter czy Xavier de Maistre. Dyrygował m.in. pierwszym polskim wykonaniem Adagia na smyczki i Muzyki na smyczki, flety proste, marimbę i perkusję Krzysztofa Pendereckiego oraz uczestniczył w prawykonaniu kwintetu Kartki z nienapisanego dziennika, jak również Duo concertante tego kompozytora. Dyrygował też polską premierą (w serii światowych prawykonań) jego Concertino per tromba e orchestra. Album z nagraniem tego utworu dla Sony Classical otrzymał prestiżową nagrodę International Classical Music Award. Dybał objął również kierownictwo muzyczne nad owacyjnie przyjętym wystawieniem opery Ubu Król Pendereckiego w Operze Śląskiej. Jest też pomysłodawcą i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320 w Zabrzu. Artysta oddał muzyczny hołd swojemu Mistrzowi w trakcie oficjalnych uroczystości pogrzebowych dyrygując jego kompozycjami. Wśród najważniejszych wydarzeń związanych z twórczością Pendereckiego po jego odejściu należy zaliczyć pierwsze światowe wykonanie Fragmentów Opery Fedra Krzysztofa Pendereckiego w autorskim opracowaniu dyrygenta z orkiestrą Filharmonii Narodowej. Jurek Dybał jest dwukrotnym laureatem Nagrody Muzycznej Fryderyk, laureatem nagrody Prezydenta Miasta Bytomia, Złotej Maski, Nagrody Prezydent Zabrza oraz Nagrody im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy dyrygent operowy. W ostatnim czasie objął kierownictwo merytoryczno-artystyczne nad rezydencją Orkiestry NUSO z Charkowa w Polsce oraz związał się z Radomską Orkiestrą Kameralną jako jej pierwszy dyrygent.