Data/Czas
Data: 22/02/2025
Czas: 18:00 - 20:00
„Bestia w Radomiu” – W niemym kinie
Sala koncertowa R.O.K.
Wykonawcy:
Maciej Zakrzewski – pozytyw,
Szymon Morus – dyrygent,
Radomska Orkiestra Kameralna
W programie: film „Bestia” z Polą Negri z 1917 roku z muzyką improwizowaną na żywo, a więc wyjątkową, niepowtarzalną, tworząc zupełnie nowe, małe dzieło sztuki oraz utwory z wielkich filmowych hitów
Ceny biletów:
I strefa – bilet normalny 40 zł, bilet ulgowy 35 zł
II strefa – bilet normalny 30 zł, bilet ulgowy 25 zł
Cena biletu w karnecie: 20 zł (min. 5 koncertów)
„Bestia w Radomiu” – U zarania kinematografii narodziła się koncepcja muzyki, obrazującej emocje ekranowych bohaterów. Za pomocą dźwięków wydobywanych z fortepianów, pianin i organów kinowych (!) wzmacniano przekaz wizualny, potęgując jego wrażenie poprzez dźwięk istniejący „na żywo” – tu i teraz. Dziś powracamy do tej tradycji by odczarować organy i pokazać jak wielka siła dramaturgiczna i kolorystyczna drzemie w tym wyjątkowym instrumencie. Zaprezentujemy film „Bestia” z Polą Negri z 1917 roku z muzyką improwizowaną na żywo, a więc wyjątkową, niepowtarzalną, tworząc zupełnie nowe, małe dzieło sztuki. W drugiej części koncertu usłyszymy m.in. utwory z wielkich filmowych hitów, takich jak: Zapach kobiety, Misja, Bandyta, Ojciec chrzestny, czy Śniadanie u Tiffaniego. Nie zabraknie też fragmentów dźwiękowych z najnowszych filmowych hitów, bijących aktualnie rekordy popularności jak np. The Crown. Ten wyjątkowy koncert pozwoli docenić kunszt oraz talent najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej. To wieczór z muzyką, która rozpala publiczność na całym świecie! W podróż po dźwiękowych przestworzach zabierze Państwa Radomska Orkiestra Kameralna pod batutą Szymona Morusa oraz organista, improwizator: Maciej Zakrzewski.
Maciej Zakrzewski – organista, kompozytor, improwizator, bloger. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie instrumentalistyka. Wykładowca (adiunkt) Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie obok zajęć z instrumentu głównego prowadzi także lekcje harmonii praktycznej, gry liturgicznej, realizacji basso continuo oraz kameralistyki. Twórca muzyki instrumentalnej, wokalno-instrumentalnej, kameralnej oraz filmowej. Brał udział w wielu konkursach organowych i kompozytorskich. Jest laureatem m.in. I miejsca na VII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka oraz IV miejsca na konkursie „Premio Elvira di Renna” w Pontecagnano – Faiano. Brał udział w kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej prowadzonych m.in. przez M. Hoselbecka, P. van Dijka, O. Latry, H. Deustcha, W. Zerera, L. Ghielmiego oraz improwizacji pod kierunkiem P. Pincemailla, T. A. Nowaka, T. Escaicha. Współpracuje m.in. z Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Operą Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Kameralną Progress, Chórem Simultaneo, Chórem Music Everywhere oraz Chórem Kameralnym Discantus. W swym dorobku posiada wiele nagrań płytowych. Solowe albumy „Liszt&Widor organ works” /Soliton 2014/ „Naji Hakim – organ works” /Ars Sonora 2018/ oraz „Time to Time” /Ars Sonora 2019/ spotkały się z uznaniem i pochlebnymi recenzjami w polskiej prasie muzycznej. Maciej Zakrzewski brał również udział w nagraniach m.in. Sonat kościelnych Wolfganga Amadeusza Mozarta prowadzonych przez Maxima Vengerova, Symfonii organowych Feliksa Nowowiejskiego, Wariacji chorałowych Daniela Magnusa Gronaua czy utworów współczesnych kompozytorów: Michała Sławeckiego, Anny Rocławskiej – Musiałczyk, Adama Diesnera. W dorobku kompozytorskim Macieja Zakrzewskiego główne miejsce zajmują utwory organowe oraz dzieła na orkiestrę kameralną. Jego kompozycje wykonywali tak znamienici artyści jak Konstanty Andrzej Kulka, Polish Violin Duo, Poznań Brass Quintet, Dorota Szczepańska, Ewa Tracz, Beata Moryto. Wybrane utwory Zakrzewskiego ukazały się nakładem wydawnictw: Ars Musica oraz Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Tytuł magistra sztuki uzyskał z wyróżnieniem w AM im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego i dr hab. Hanny Dys. Od października 2011 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Instrumentalnym. Jest wiceprezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, z którym organizuje m.in. Tczewskie Wieczory Organowe oraz Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „graMY dla WAS”. W latach 2012- 2015 organista mszy świętych radiowych transmitowanych na żywo z Bazyliki św. Brygidy w Gdańsku. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Miasta Gdańska. Nominowany do wielu nagród m.in. „Gryfa Pomorskiego”w kategorii „Pomorska Nadzieja Artystyczna”, nagrody miasta Gdańska „Młodzi Twórcy Kultury” oraz „Splendor Gedanensis”. Od 2016 roku na swojej stronie internetowej prowadzi blog o tematyce muzycznej. Autor licznych artykułów naukowych traktujących zarówno o interpretacji muzyki organowej jak i improwizacji. Zasiada w jury konkursów interpretacji muzyki organowej, kameralnej, a także improwizacji i kompozycji.
Szymon Morus – dyrygent, absolwent Wydziału Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Wojciecha Rajskiego. W roku 2016 uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jest założycielem, dyrygentem i dyrektorem artystycznym Orkiestry Kameralnej Progress – młodego, dynamicznego zespołu, który od 2009 roku z powodzeniem koncertuje w Polsce i poza jej granicami. Od października 2013 związany jest jako pedagog z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury symfoniczno-operowej. Jako dyrygent współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową, Teatrem Wielkim w Łodzi, Polską Operą Królewską, Polską Orkiestrą Sinfonia Juventus, Śląską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Polską Filharmonią Kameralną czy Filharmonią Bałtycką. Szymon Morus stale propaguje muzykę współczesną młodych, polskich kompozytorów, dokonując szeregu prawykonań. W swym dorobku ma wiele nagrań płytowych. Pełni funkcję prezesa Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Giovane”. Jest pomysłodawcą i organizatorem cyklicznych projektów m.in.: „Gdańskich Impresji Muzycznych”, „Coś klasycznego dla Żaka Gdańskiego” czy „Otwieramy bramy muzyki”. Jest laureatem Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2016.