Data/Czas
Data: 17/09/2022
Czas: 18:00 - 20:00
„Muzyczna podróż jedwabnym szlakiem“ – XXVI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Mikołaja z Radomia
Sala Koncertowa ROK
Wykonawcy:
Jahiar Irani Sekstet w składzie:
Jahiar Irani – santur, śpiew,
Adeb Chamoun – arabskie instrumenty perkusyjne,
Apsara Afsanesara – taniec irański,
Wassim Ibrahim – oud,
Karolina Matuszkiewicz – skrzypce, kemanche, śpiew,
Arad Emamgholi – daf,
Zofia Trystuła Hovhannisyan – obój, duduk.
Ceny biletów:
bilet normalny 20 złotych, bilet ulgowy 15 złotych.
Organizator koncertu: Fundacja „Ars Antiqua Radomiensis”
Współorganizator koncertu: Radomska Orkiestra Kameralna
1. Jahiar Irani – absolwent Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie na kierunku edukacji muzycznej, doktorant na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Kompozytor, wokalista, Santurzysta, autor tekstów, aranżer. Artysta wydał dwie debiutanckie płyty. W roku 2000 płyta pod tytułem „ Teheran” muzyka folkowa, oraz w 2009 roku płyta „ Orient Brothers „ – elektro – orient . Jahiar współpracował m.in. z Andrzejem Smolikiem, VooVoo, Kayah, ( płyta Transoriental Orchestra- Word music ), Emamem (wirtuozem tabli), Khaledem Fuadem Heidarem (wirtuozem arabskiej lutni – ud), z Teatrem Lalki i Aktora im. J.CH. Andersena w Lublinie, Teatrem Polskiego radia, Audioteka ( kompozytor muzyki do Alchemika Paula Coelho oraz JUNUS EMRE). Kompozycje filmowe również nie są mu obce , w 2016 stworzył muzykę do polskiego serialu TVP1 „ Bodo „ ( biografia Eugeniusza Bodo”. Współpracował m.in. z Filharmonią Słupską, z Film Festiwal Cottbus w Niemczech, Filmowym Festiwalem w Uherskich Hradiszczach w Czechach, z festiwalem filmowym Rozstaje Europy. Film festiwal Zwierzyniec, Współpracował też z Arturem Orzechem ( dziennikarz radiowy i telewizyjny) prowadząc w całej Polsce wykłady naukowoartystyczne m.in. Palm Jazz Festiwal Gliwice.
2. Adeb Chamoun – pochodzi z Syrii z malowniczego miasteczka Hasaka. Urodzony w muzycznej rodzinie, skąd doświadczenie muzyczne zdobywał od najmłodszych lat. Jego nauczycielem był brat Abdul-obecny mistrz gry na instrumentach perkusyjnych w Syrii. Adeb Chamoun gra na instrumentach perkusyjnych arabskich, perskich oraz latynowskich. tj riq, darabuka, tar,daf, cajon,conga.bongos.timbales. Muzykę którą gra jest w stylu jazzowym, etnicznym, arabskim, tureckim i perskim, latynowskim oraz folklor polski.Swoja kariere rozpoczynał w Domu Kultury w Hassaka, gdzie swoj talent rozwijał w miasteczku Alipo i Damszku gdzie brał udział w festiwalach muzyki orientalnej. Dzięki temu został zauważony przez Samira Kwefati wybitnego kompozytora muzyki orientalnej i klasycznej z którym nawiazała 3 letnią współprace. W 2007 przyjechał do Polski i zaczoł kariere muzyczną w Big Band pod batutom Kazimierza Chlebowskiego w Płockim Domu Kultury. Potem przeprowadził się do Warszawy gdzie nawiazał wspólpracę z zespołem Naxos gdzie Liderem zespołu jest Milo Kurtis.Cenionymi muzykami tego zespołu są równiez Kostek Yoriadis i Apostolis Anthymos z którymi udało się nagrać 2 płyty „Podróż do okoła mózgu” i Naxos Orchestra Live at Polin-Coexista. Kolejnym zespołem z którym nagrał płytę jest Klezmafor. Płyta zatytułowana „W górę” gdzie premiera miała miejsce na wielkiej scenie Filharmonii Białostockiej.Gościnie występował z Rzeszów Klizmar Bend na Festiwalu Wschód Kultury. Uczestniczył w wielu projektach zespołu Fuenty z Jaherem Irani i Kubą Niedoborek w których łączył rytmy orientalne z flamenco. Brał udział również w projekcie Trifonidis Illumination Bandi którą aranżował wybitny gitarzysta Maciej Trifonidis.Miał przyjemność zagrania kilku koncertów z Balkan Sevdah która łaczy wiele kultur z różnych instrumentów orientalnych.
3. Apsara Afsanesara – iranistka, tancerka, choreografka, instruktorka i badaczka, zajmuje się tańcem od 2005 roku. Apsara jest prekursorką tańców Iranu, Afganistanu i Azji Centralnej w Polsce. Jest absolwentką studiów licencjackich Choreografii i technik tańca na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, studiów magisterskich z Choreografii i Teorii Tańca oraz Studiów Podyplomowych z Teorii i Krytyki Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Studiowała również Iranistykę na Uniwersytecie Warszawskim.
4. Wassim Ibrahim – urodzony w Damaszku, w Syrii, w 21.03.1978 roku. W 1998 roku ukończył pierwsze studia z tytułem inżyniera budownictwa i w ciągu następnych siedmiu lat brał udział w licznych projektach w Syrii. Swoją przygodę muzyczną rozpoczął w wieku sześciu lat, grając na flecie i Oud. W latach 1990-1996 rozpoczął naukę gry na instrumencie – Oud, którą prowadził nauczyciel Fayez Zahe Aldin. Następnie rozpoczął studia na kierunku Harmonia i kontrapunkt, które prowadziła Prof. Bella Tagezieva. 2005 rok to początek kariery akademickiej w High Institute of Music (Wydział Teorii i Kompozycji) w Damaszku. Studia ukończył w 2010 roku, współpracując z wieloma wykładowcami. Jego edukację prowadzili profesorowie pochodzenia rosyjskiego: kompozycję wykładał Prof. Serge Kopperanov, teorię – Prof. Bella Tagezieva, dyrygenturę – Prof. Victor Babenko oraz Mr Missak Baghboudarian, dyrygent Syryjskiej Orkiestry Symfonicznej. W 2013 Ibrahim przeniósł się do Polski, aby ukończyć studia, Studia magisterskie ukończył w klasie prof. Józefa Rychlika a następnie uzyskał tytuł doktora w dziedzinie sztuk muzycznych (specjalność kompozycja), gdzie jego promotorem był prof. dr hab. Wojciech Widłak. Od 2020 roku jest członkiem zwyczajnym Związku Koła Kompozytorów Polskich. W 2020 roku został uhonorowany tytułem Krakowskiego Ambasadora Wielokulturowości A.D.2019 jako dyrygent Chóru w Kontakcie.
5. Karolina Matuszkiewicz – skrzypaczka, wokalistka, multiinstrumentalistka. Absolwentka UMFC w Warszawie w klasie skrzypiec oraz AM w Krakowie w klasie fideli kolanowych. Koncertuje na rzadko spotykanych instrumentach, takich jak: kemanche, suka biłgorajska, fidel płocka, kobyz. Na stałe współpracuje z prof. Marią Pomianowską, Karoliną Cichą, Nikola Kołodziejczykiem, Gerardem Edery i Piotrem Kopietzem oraz okazjonalnie z zespołem „Kapela ze wsi Warszawa”. Jest założycielką zespołów T Aboret, Karma Trio, Wiklinowa, Andre the Giants (Rozen), z którymi czynnie koncertuje z autorskim programem. Artystka w swoim dorobku artystycznym posiada liczne nagrania audio i video zrealizowane dla wytwórni płytowych, radia i telewizji. Koncertowała w Rosji, Indiach, RPA, Wietnamie, Chinach, Tunezji, Anglii, Szkocji, Niemczech, Danii, Białorusi, na Węgrzech, na Litwie, we Włoszech, we Francji i w Polsce. Jest laureatką prestiżowych konkursów w dziedzinie muzyki tradycyjnej: – II miejsce z zespołem „Karma Trio” na Turnieju Muzyków Prawdziwych w Filharmonii w Szczecinie – Indywidualna nagroda wokalna imienia Anny Kiełbusiewicz na Mikołajkach Folkowych w Lublinie – III miejsce z zespołem „Karma Trio” na Mikołajkach Folkowych w Lublinie – Nagroda Publiczności z zespołem „Karma Trio” na Mikołajkach Folkowych w Lublinie – I miejsce i Grand Prix z kwartetem „T Aboret” na Mikołajkach Folkowych w Lublinie – Nagroda Publiczności z kwartetem „T Aboret” na Mikołajkach Folkowych w Lublinie – Dwukrotne zakwalifikowanie się do Finału konkursu „Nowa Tradycja” w Warszawie wraz z zespołem „T Aboret”.
6. Arad Emamgholi – urodził się w 1983 roku w Sanandadż w irańskim Kurdystanie. Zaczął grać na dafie w wieku 5 lat. W 1992 roku rozpoczął działalność muzyczną. Uczestniczył w wielu festiwalach muzycznych i zdobył czterokrotnie nagrody na festiwalach w stanie Kurdystan i na terenie Iranu. Zagrał wiele koncertów z różnymi zespołami w Iranie i za granicą. Współpracował ze uznanymi kompozytorami takimi jak Ostad Ahmad Pejman, Farborz Lachini, Naser Razzazi i pracował także ze znanymi śpiewakami, takimi jak Ostad Seddiq Tarif, Hesamo – Al din Seraj, Hurvash Khalili, Ghasem Rafati. Nagrał również własna płytę „Shure Daf”. Koncertował w Danii, Turcji, Szwecji, Libanie i wielu innych krajach. Obecnie mieszka w Teheranie i jest nauczycielem gry na dafie, prowadzi warsztaty muzyczne i angażuje się w różne projekty muzyczne.