Data/Czas
Data: 19/10/2024
Czas: 18:00 - 20:00
Madrugada
Sala koncertowa R.O.K.
Wykonawcy:
Mateusz Kowalski – gitara,
Szymon Morus – dyrygent,
Radomska Orkiestra Kameralna
W programie m. in.: Concertino „De Madrugada” na gitarę i orkiestrę Harveya Hope’a
Ceny biletów:
I strefa – bilet normalny 28 zł, bilet ulgowy 25 zł
II strefa – bilet normalny 24 zł, bilet ulgowy 20 zł
Cena biletu w karnecie: 20 zł (min. 5 koncertów)
Mateusz Kowalski jest jednym z najwybitniejszych gitarzystów młodego pokolenia, według Classical Guitar Magazine muzykiem „spektakularnym”, który rozległy repertuar od renesansu do współczesności wykonuje z niezwykłym znawstwem i wyczuciem stylu oraz z wielką kulturą muzyczną. Występował w najważniejszych salach koncertowych na całym świecie, w tym w Musikverein w Wiedniu oraz Shanghai Grand Theatre, zachwycając publiczność w miastach takich jak Nowy Jork, Los Angeles, Paryż, Londyn. Można go było usłyszeć już w ponad 20 krajach. Kowalski zasłynął pierwszym w historii wykonaniem na żywo Koncertu fortepianowego f-moll Fryderyka Chopina w aranżacji na gitarę i orkiestrę. Do pierwszego wykonania z {Oh!} Orkiestrą pod dyrekcją Martyny Pastuszki doszło podczas festiwalu „Chopin i Jego Europa” w 2023 roku. Jest zwycięzcą prestiżowych konkursów, w tym 2nd EuroStrings International Competition w Londynie – konkurs, którego uczestnikami mogą zostać wyłącznie zwycięzcy najważniejszych europejskich konkursów gitarowych. Kowalski ma w swoim dorobku już kilka albumów, zarówno jako solista, jak i kameralista. Najważniejsza z nich – „Polish Romantic Guitar” miała swoją premierę w 2021 roku. Nagrania są efektem współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Projekt ten miał duży wkład w spopularyzowanie twórczości Bobrowicza, Horeckiego, Szczepanowskiego i Sokołowskiego, której Kowalski jest zagorzałym propagatorem. Artysta współpracuje z wieloma wybitnymi muzykami jak Martyna Pastuszka, Vaclav Luks, David Garrett i Marek Pasieczny, Tomasz Radziszewski. Mateusz Kowalski urodził się w 1995 roku w Koszalinie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 7 lat i przez kolejnych 12 lat uczył się pod kierunkiem Dariusza Schmidta w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie. Następnie ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Ryszarda Bałauszko otrzymując medal Magna cum Laude. Swoje umiejętności doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich pod kierunkiem wybitnych muzyków takich jak Sergio Assad, Oscar Ghiglia, Alvaro Pierri. Jednym z najważniejszych pozostaje Konzertexamen w Darmstadt u Tilmana Hoppstocka. Artysta równolegle do kariery solistycznej rozwija także działalność pedagogiczną, udzielając lekcji mistrzowskich na festiwalach na całym świecie. Od października 2019 jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Artysta koncertuje na instrumentach tradycyjnych, jak i nowoczesnych, m. in. Jorge Godoy (Martinez) i Philip Woodfield-Oliver Moore. Gra na strunach marki Augustine.
Szymon Morus – dyrygent, absolwent Wydziału Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Wojciecha Rajskiego. W roku 2016 uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jest założycielem, dyrygentem i dyrektorem artystycznym Orkiestry Kameralnej Progress – młodego, dynamicznego zespołu, który od 2009 roku z powodzeniem koncertuje w Polsce i poza jej granicami. Od października 2013 związany jest jako pedagog z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury symfoniczno-operowej. Jako dyrygent współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową, Teatrem Wielkim w Łodzi, Polską Operą Królewską, Polską Orkiestrą Sinfonia Juventus, Śląską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Polską Filharmonią Kameralną czy Filharmonią Bałtycką. Szymon Morus stale propaguje muzykę współczesną młodych, polskich kompozytorów, dokonując szeregu prawykonań. W swym dorobku ma wiele nagrań płytowych. Pełni funkcję prezesa Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Giovane”. Jest pomysłodawcą i organizatorem cyklicznych projektów m.in.: „Gdańskich Impresji Muzycznych”, „Coś klasycznego dla Żaka Gdańskiego” czy „Otwieramy bramy muzyki”. Jest laureatem Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2016.