Data/Czas
Data: 31/03/2023
Czas: 18:00 - 20:00
Koncert w ramach 27. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena
Sala koncertowa R.O.K.
Wykonawcy:
Massimo Mercelli – flet,
Sarah McElravy – altówka,
Jurek Dybał – dyrygent,
Radomska Orkiestra Kameralna
W programie: Valentyn Silvestrov Elegia; Krzysztof Penderecki Sinfonietta nr 2 na klarnet i orkiestrę smyczkową, wersja na flet; Benjamin Britten Lachrymae (Łzy), na altówkę solo i smyczki; Wolfgang Amadeus Mozart Koncert fletowy D-dur KV 314, Symfonia A-dur KV 201;
Ceny biletów:
I strefa – bilet normalny 35 zł, bilet ulgowy 30 zł
II strefa – bilet normalny 25 zł, bilet ulgowy 20 zł
Cena biletu w karnecie: 16 zł (min. 5 koncertów)
Sarah McElravy – Kanadyjska skrzypaczka i altowiolistka Sarah McElravy to wszechstronna i fascynująca artystka, którą często można usłyszeć zarówno w repertuarze solowym, jak i kameralnym. Należy do nielicznego grona artystów, którzy w sposób mistrzowski opanowali grę zarówno na skrzypcach, jak i altówce, a jej kariera cieszy się ogromnym uznaniem i obejmuje występy na całym świecie. Jako solistka, Sarah McElravy występowała z wieloma czołowymi orkiestrami świata, wśród których najważniejszymi w ostatnich sezonach były: Filharmonia Helsińska, Praska, Narodowa w Warszawie, Liverpoolska, Orkiestra Symfoniczna z Trondheim, Wiedeńska Orkiestra Kameralna, Filharmonia Moskiewska, Neapolitańska, Orkiestra Kameralna Bawarskiego Radia, Filharmonia w Sofii i wiele innych. Jako kameralistka, zapraszana była do tak prestiżowych miejsc jak wiedeńska Musikverein, Carnegie Hall, Kennedy Center, Suntory Hall, a na scenie pojawiała się u boku takich artystów jak Vilde Frang, Janine Jansen, Denis Kozhukhin, Andreas Ottensamer, Mischa Maisky, Eckart Runge, Boris Andrianov, czy Daniel Müller-Schott. Jest członkinią-założycielką wielokrotnie nagradzanego Linden String Quartet, którego interpretacje muzyczne zostały określone przez czasopismo „The Strad” jako „wytworne, promienne i wyraziste”. Sarah McElravy gra na skrzypcach Ferdinanda Gagliana z 1791 roku oraz altówce Lorenza Storioniego z 1785 roku, które zostały jej wypożyczone dzięki uprzejmości fundacji Dkfm. Angelika Prokopp Privatstiftung z Wiednia.
sarahmcelravy.com
Massimo Mercelli – Światowej klasy flecista, który może poszczycić się współpracą z wybitnymi kompozytorami muzyki współczesnej rzędu Krzysztofa Pendereckiego, Sofii Gubaiduliny, Philipa Glassa, Michaela Nymana, Luisa Bacalova, Richarda Galliano, Ennio Morricone, a także Giovanniego Sollimy, Nicoli Piovaniego, czy Gabriela Prokofiewa. Samouk, a następnie uczeń słynnych flecistów Maxence’a Larrieu i André Jauneta, regularnie występuje w prestiżowych salach koncertowych, m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Herkulessaal i Gasteig w Monachium, NCPA w Pekinie, Theatre Colón w Buenos Aires, Concertgebouw w Amsterdamie, Teatro alla Scala, Auditorium RAI w Turynie, Victoria Hall w Genewie, St Martin-in-the-Fields i Wigmore Hall w Londynie, Parco della Musica w Rzymie, sali koncertowej im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, audytorium ONZ w Nowym Jorku, Wielkiej Sali Mozarteum w Salzburgu, a także w Filharmonii Sankt-Petersburskiej, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Berlińskiej i Filharmonii Moskiewskiej. Kilkakrotnie uczestniczył w Festiwalu z okazji urodzin Krzysztofa Pendereckiego w Filharmonii Narodowej. W 2019 roku, z okazji swoich urodzin, wykonał dedykowany mu przez Michaela Nymana II Koncert w Teatro alla Scala w Mediolanie, a rok później, skomponowaną dla niego przez Ennio Morricone, Notturno Passacaglia. W 2023 roku, Massimo Mercelli wystąpi z I Solisti Veneti w premierowym wykonaniu 3 fenomeni – koncertów na flet i orkiestrę, napisanych dla niego przez zdobywcę Oscara Nicola Piovaniego.
Jerzy Dybał – dyrygent. W latach 2018-2021 dyrektor orkiestry Sinfonietta Cracovia oraz Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego w Zabrzu. Prowadzi grupę kontrabasistów Wiener Philharmoniker i Wiener Staatsoper. Założyciel i dyrygent Orkiestry Kameralnej im. J.I. Paderewskiego. Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej im. F. Chopina w Bytomiu w klasie kontrabasu prof. Gerarda Przybyły oraz Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Mysińskiego. Działalność koncertową rozpoczął w wieku 15 lat stając się najmłodszym członkiem „Gustav Mahler Jugendorchester”, w której grał z dyrygentami, którymi byli m.in.: Claudio Abbado, Neville Marriner, Bernard Haitink. Jest laureatem konkursów kontrabasowych oraz konkursu instrumentów smyczkowych o stypendium „Yamaha Music Foundation of Europe”. W latach 1996 – 2001 był stałym współpracownikiem ”Sinfonii Varsovii” oraz „Polskiej Orkiestry Kameralnej” a następnie (2001-2003) kontrabasistą „Monachijskiej Filharmonii”. Członek założyciel „Mahler Chamber Orchestra”, powstałej z inicjatywy Claudio Abbado. Współpracował również z Orkiestrą Radia Bawarskiego – „Simphonieorchester des Bayerischen Rundfunks”. Obecnie jest „Stimmführerem” grupy kontrabasów Filharmoników Wiedeńskich oraz Orkiestry Opery Wiedeńskiej. Jako solista oraz kameralista koncertuje z takimi orkiestrami i zespołami jak: Orkiestra Kameralna Wratislavia, „Kwartet Śląski”, zaś wśród jego partnerów muzycznych znajdują się: Chee-Yun, Konstanty Andrzej Kulka, Jan Stanienda, Piotr Pławner, Wadim Brodski, Piotr Paleczny, Waldemar Malicki, Władysław Kłosiewicz czy Tytus Wojnowicz. Wystąpił m.in. na: ”Festiwalu Muzycznym w Łańcucie”, ”Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena”, ”Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju” i innych. Za nagrania płytowe został dwukrotnie uhonorowany Nagrodą Muzyczną Fryderyk, zaś jedno z jego nagrań (z K.A. Kulką) uzyskało status „Platynowej Płyty”. W kręgu zainteresowań artysty znajduje się również stylowe wykonawstwo muzyki dawnej. W tej dziedzinie współpracował z m.in. z dyrygentami Trevorem Pinnockiem oraz Marc Minkowskim.