Data/Czas
Data: 28/09/2024
Czas: 18:00 - 20:00


Inauguracja sezonu artystycznego 2024/2025  Jubileusz 55-lecia pracy artystycznej Piotra Mossa
Sala koncertowa R.O.K.

Wykonawcy:
Tomasz Bugaj – dyrygent,
Radomska Orkiestra Kameralna

W programie m. in.: Concerti piccoli per la Maestra” oraz „Wariacje na temat Mozarta” Piotra Mossa, a także utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta na orkiestrę smyczkową z towarzyszeniem instrumentów dętych, m.in. Sinfonie in D nr 51 KV 121 

Ceny biletów:
I strefa –  bilet normalny 28 zł, bilet ulgowy 25 zł
II strefa –  bilet normalny 24 zł, bilet ulgowy 20 zł
Cena biletu w karnecie: 20 zł (min. 5 koncertów)

Sponsor koncertu:

Piotr Moss – polski kompozytor związany z Paryżem, w którym od lat mieszka i pracuje. Urodził się 13 maja 1949 roku w Bydgoszczy. Studiował kompozycję w klasie Grażyny Bacewicz, a po jej śmierci u Piotra Perkowskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, którą ukończył z wyróżnieniem w 1972 roku. W latach 1976-77 odbył studia uzupełniające u Nadii Boulanger w Paryżu oraz uzyskał nagrodę Stowarzyszenia Przyjaciół Lili Boulanger za całokształt twórczości. Jest ponadto laureatem wielu nagród i wyróżnień w krajowych oraz międzynarodowych konkursach kompozytorskich, w tym: I nagrody Konkursu Kompozytorskiego w Krakowie za „Tre istanti per arpa sola” (1972), II nagrody Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Symfonię „Charon” (1973), I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Carla Marii von Webera w Dreźnie za „Quartetto per quattro violoncelli „(1978), głównej nagrody na konkursie Associazione Musicale Valentino Bucchi w Rzymie za „Trois pensées…” na klarnet i zespół kameralny (1978), I nagrody w Konkursie im. Artura Malawskiego za „Garść liści wierzbowych” na baryton, 3 wiolonczele i 3 kontrabasy do poezji Jarosława Iwaszkiewicza (1978), III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Stroud za „Chants d’antan” na flet i fortepian (1982), I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Barcelonie za „Salve Regina” na chór chłopięcy i organy (1981), II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Berliner Liedertofel w Berlinie Zachodnim za „Glorię” na chór męski, 3 trąbki i 3 puzony (1982), I nagrody w Konkursie Kompozytorskim we Fresnes za „Musique Concertante” na fortepian i cztery instrumenty (1983), II nagrody Konkursu Kompozytorskiego w Bernach za „Der du bist drei in Einigkeit” na chór mieszany i kwintet smyczkowy (1984), III nagrody w Konkursie Kompozytorskim w Brazylii za trio „Stances” na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1984-85), II nagrody w Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Warszawie za „Veillée” na obój i orkiestrę smyczkową (1988), II nagrody w Konkursie Kompozytorskim im. Grażyny Bacewicz za „Stylisations II” na róg i orkiestrę smyczkową (1987) oraz II nagrody na Konkursie Kompozytorskim PROBLATICA w Toruniu za „Brewiarz” na baryton i smyczki do tekstu Zbigniewa Herberta (2008). Jego utwory były wykonywane w wielu krajach Europy, a także w Stanach Zjednoczonych, Singapurze, Kolumbii i Afryce Południowej. Od 1993 współpracuje z pisarzem Jean-Louisem Bauerem. Razem stworzyli melodramat „Ugui” na recytatora i orkiestrę (1993), oratorium „Gédéon” (1996), dwie opery kameralne: „Karla” (1996) i „Les ailes de Jean-Pierre” (1997) oraz cykl pieśni na tenor i orkiestrę „De l’Amour…” (1994). Piotr Moss jest również twórcą muzyki teatralnej (dla teatrów w Polsce, Amsterdamie, Rotterdamie, Paryżu, Lyonie, Lille, Avignionie, Koszycach oraz dla Teatru Polskiego Radia), filmowej i rozrywkowej. Jego piosenki śpiewali m.in. Jerzy Połomski, Rena Rolska, Jolanta Kubicka, Joanna Rawik, Teresa Tutinas, Anna Chodakowska, Krzysztof Majchrzak, Andrzej Szajewski, Krystyna Tkacz, Krzysztof Kolberger, Mirosława Krajewska oraz Irena Kwiatkowska. Jako autor audycji muzycznych współpracował z France Culture i France Musique oraz Polskim Radiem. W 2000 roku został mianowany Kawalerem Orderu Sztuki i Literatury za zasługi dla kultury światowej (Chevalier dans l’ordre des Arts et des Lettres), natomiast w 2016 roku otrzymał tytuł Oficera Orderu Literatury i Sztuki (Officier dans l’ordre des Arts et des Lettres). W 2007 francuska Académie des Beaux-Arts przyznała mu nagrodę muzyczną, a w roku 2009 otrzymał nagrodę specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji 60. rocznicy urodzin i 40-lecia pracy artystycznej. Jest także odznaczony medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Piotr Moss od 1981 roku mieszka w Paryżu, w roku 1984 przyjął obywatelstwo francuskie. Jego twórczość jest niezwykle obfita i różnorodna. Obejmuje wszelkie gatunki utworów, z wyraźnym nurtem muzyki filmowej i teatralnej dominującym we wcześniejszej twórczości Mossa, ale obecnym i dzisiaj, choć na dalszym planie. Przełomowe znaczenie dla jej rozwoju miał kontakt kompozytora z Nadią Boulanger w 1976 roku i studia w Paryżu. – To był dla mnie prawdziwy szok – wspominał Piotr Moss. – Miałem 27 lat, w Polsce żyło mi się nieźle, miałem pełno zamówień dla teatru, dla radia. Kontakt z Nadią Boulanger całkowicie zmienił tok mego myślenia, wpłynął na etykę artystyczną. Dzięki Nadii Boulanger, która była już wtedy żywą legendą światowej muzyki, zdałem sobie sprawę z odpowiedzialności artysty, że talent jest darem należącym nie tylko do twórcy, że odpowiedzialność artysty polega, między innymi, na jak najbardziej rygorystycznym wykonywaniu swego zawodu, by nie zmarnować daru, by nie zmarnować tego, co nie twoje. Nadia Boulanger była prawdziwym duchem opiekuńczym wielu kompozytorów polskich, a kontakt z nią powodował zazwyczaj przewartościowanie idei twórczych. Studia u Nadii Boulanger spowodowały wzrost zainteresowania Piotra Mossa muzyką autonomiczną. Jego utwory charakteryzują się dużą swobodą w wykorzystywaniu rozmaitych technik kompozytorskich, sięganiu do tradycji i stosowaniu nowoczesnego języka. Często stosuje cytaty z dzieł obcych i własnych. Emocja muzyki Piotra Mossa jest z ducha romantyczna, kompozytor podkreśla zresztą związki swojej twórczości z romantyzmem i neoromantyzmem. I mówi o humanistycznym aspekcie komponowanej przez siebie muzyki, przez co należy zapewne rozumieć jej przystępność i unikanie częstej wśród współczesnych twórców hermetyczności.

prof. dr hab. Tomasz Bugaj – dyrygentura symfoniczna. Tomasz Bugaj jest kie­row­ni­kiem Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Do roku 2005 pia­sto­wał funk­cję Dyrektora Artystycznego i Głównego Dyrygenta Filharmonii Krakowskiej. Jest jed­nym z czo­ło­wych przed­sta­wi­cie­li powo­jen­nej gene­ra­cji dyry­gen­tów pol­skich. Urodził się w 1950 r. Studiował dyry­gen­tu­rę (1969–1974) u pro­fe­so­ra Stanisława Wisłockiego w war­szaw­skiej Akademii Muzycznej oraz muzy­ko­lo­gię na Uniwersytecie Warszawskim (1969–1972). Bezpośrednio po ukoń­cze­niu stu­diów pod­jął współ­pra­cę z Warszawską Operą Kameralną, gdzie awan­so­wał po kolei ze sta­no­wi­ska asy­sten­ta dyry­gen­ta (m. in. Kazimierza Korda, Jerzego Maksymiuka, Jurgena Jurgensa) na dyry­gen­ta i wresz­cie na dyrek­to­ra tej­że ope­ry. Z Warszawską Operą Kameralną odbył licz­ne tour­née po Europie i Stanach Zjednoczonych, dyry­gu­jąc ope­ry Haydna, Pergolesiego, Cimarosy, Paisiella, Telemanna, Haendla, Rossiniego i Donizettiego, spe­cja­li­zu­jąc się wszak — przede wszyst­kim — w Mozarcie. Przełomem w karie­rze Tomasza Bugaja była pierw­sza nagro­da na Międzynarodowym Konkursie w Bristolu, Wielka Brytania, w 1978 r. (mię­dzy­na­ro­do­wa nagro­da w dzie­dzi­nie dyry­gen­tu­ry ufun­do­wa­na przez Imperial Tobacco). Dzięki temu suk­ce­so­wi Tomasz Bugaj przez kil­ka następ­nych sezo­nów wystę­po­wał z Bournemouth Symphony Orchestra i Bournemouth Sinfonietta oraz nawią­zał kon­tak­ty z wie­lo­ma wio­dą­cy­mi zespo­ła­mi bry­tyj­ski­mi, m. in. z orkie­stra­mi: London Philharmonic, Royal Scottish National, Royal Liverpool Philharmonic, BBC Philharmonic, BBC Scottish Symphony, BBC Welsh, Scottish Chamber i Ulster. W Polsce Tomasz Bugaj był dyrek­to­rem arty­stycz­nym Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy (1980–1984), Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi (1987–1990) oraz regu­lar­nym gościem wio­dą­cych orkiestr pol­skich: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonii Varsovii i Polskiej Orkiestry Kameralnej. Równie aktyw­ny był na polu ope­ro­wym, gdzie współ­pra­co­wał z taki­mi teatra­mi ope­ro­wy­mi, jak: Teatr Wielki w Warszawie, Opera Łódzka, Poznańska i Gdańska, teatry ope­ro­we w Aachen, Leeds (Opera North), Bilbao i Pamplonie. W Niemczech Tomasz Bugaj dyry­go­wał orkie­stra­mi w nastę­pu­ją­cych mia­stach: Aachen, Berlin, Bochum, Duisburg, Essen, Hagen, Flennsburg, Herford (Nordwestdeutche Philharmonic), Gelsenkirchen, Mannheim, Monachium (Münchener Rundfunk Orchester), Stuttgart, Saarbrücken, Weimar i Wiesbaden. Tomasz Bugaj kil­ka­krot­nie dyry­go­wał orkie­strą Mozarteum w Salzburgu oraz orkie­stra­mi w Bergen (Norwegia), Turku (Finlandia), RTL Luxemburg, Orquesta Nacional de Espana (Madryt), Orquesta Simfonica de Gran Canaria, Orquesta Simfonica de Bilbao, National Chamber Orchestra w Waszyngtonie, Orchestra of the RTE w Dublinie, Orchesta Sinfonica de Chile, Orchestra Sinfonica Siciliana w Palermo, Filharmonią Słowacką, Orkiestrą Bratysławską, Rosyjską Narodową Orkiestrą Symfoniczną w Moskwie i wie­lo­ma, wie­lo­ma inny­mi. Wśród wie­lu sal kon­cer­to­wych, w któ­rych wystę­po­wał Tomasz Bugaj wymie­nić moż­na m. in.: Filharmonię Berlińską i Berliński Schauspielhaus, Grieghallen w Bergen, Alte Oper we Frankfurcie, Herkulessaal w Monachium, Liederhalle w Stuttgarcie, Royal Festival Hall i Barbican Hall w Londynie, Teatro la Fenice w Wenecji, Grosses Fewstspielhaus w Salzburgu i Wielką Salę Konserwatorium Moskiewskiego. Tomasz Bugaj brał udział w wie­lu festi­wa­lach mię­dzy­na­ro­do­wych, takich jak: Festival de Asturias, Bath International Festival of Music and Arts, Berliner Festwochen, Festspillene i Bergen, Carinthian Summer, Cheltenham International Festival of Music, Istambul International Festival, Wratislavia Cantans, Italian Festivals w Lucca, Mediolanie, Ravello i Taorminie. Tomasz Bugaj zapra­sza­ny był do udzia­łu w wie­lu kon­kur­sach wokal­nych: w Pamplonie, Bilbao i Warszawie, gdzie dyry­go­wał pod­czas koń­co­wych prze­słu­chań i kon­cer­tów lau­re­atów oraz uczest­ni­czył w pra­cach jury. Tomas Bugaj nagry­wał dla takich wytwór­ni, jak: Orpheo, Polskie Nagrania, Yedang (Korea Południowa), Musiques Suisses. Nagrywał też dla Polskiego Radia, TVP, Westdeutscher Rundfunk, Bayerischer Rundfunk i BBC.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij